Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
piątek, 4 października 2024 18:52

Strefa Czystego Transportu większa, niż zakładano

Wyniki konsultacji społecznych oraz dodatkowe analizy wpłynęły na zmiany w planowanej Warszawskiej Strefie Czystego Transportu (SCT). Nowa propozycja obejmie obszar ponad dwukrotnie większy niż pierwotnie zakładano, wprowadzając jednocześnie ulgi dla mieszkańców, zwłaszcza seniorów. Projekt SCT trafi wkrótce pod obrady Rady m.st. Warszawy, która dokona ostatecznej decyzji w sprawie kształtu strefy i jej terminów wprowadzenia.
Strefa Czystego Transportu większa, niż zakładano

Źródło: Urząd Miasta

Pod koniec stycznia władze Warszawy przedstawiły wstępny projekt SCT, a rozpoczęte konsultacje trwały trzy miesiące, przynosząc ponad 3000 uwag i propozycji od mieszkańców. Dodatkowe analizy zostały przeprowadzone w odpowiedzi na zgłoszone sugestie.

Nowy projekt SCT przynosi ulgi mieszkańcom strefy, dając im cztery lata na dostosowanie się do nowych wymogów. Wprowadza również wyjątki dla kierowców powyżej 70. roku życia oraz pojazdów zabytkowych. Dla kierowców z Warszawy spoza obszaru SCT i osób spoza miasta warunki pozostają bez zmian.

Nowa strefa czystego transportu obejmie całe dzielnice Śródmieście, Żoliborz, Praga Północ, znaczną część Ochoty, Pragi Południe, większość Mokotowa i połowę Woli. Mieszkańcy płacący podatki w Warszawie, zamieszkujący wewnątrz obszaru SCT, będą zwolnieni z wymogów strefy na dwa pierwsze etapy jej wprowadzania.

W związku z wprowadzanymi zmianami, terminy obowiązywania wymogów strefy zostały przesunięte, aby właściciele pojazdów niespełniających norm emisyjnych mieli więcej czasu na dostosowanie się. Władze Warszawy, po analizie opinii mieszkańców i raportów ekspertów, zdecydowały się na zwiększenie obszaru strefy, z myślą o poprawie jakości powietrza i uwzględnieniu potrzeb seniorów.

Warto dodać, że wyniki badania przeprowadzonego na reprezentatywnej grupie mieszkańców Warszawy wskazują na poparcie dla wprowadzenia SCT przez niemal 70% dorosłych mieszkańców, w tym 66% kierowców.

Strefa Czystego Transportu czy strefa wykluczenia?

Warto jednak nadmienić, że SCT budzi pewne kontrowersje. Przeciwnicy takiego rozwiązania zwracają uwagę na fakt, iż w ten sposób wyklucza się osoby mniej zamożne, które nie mogą pozwolić sobie na nowe auto. Niektórzy zarzucają decydentom bycie pod wpływem lobby producentów samochodów tzw. niskoemisyjnych. W wyniku wprowadzonych zmian, kierowcy będą musieli wymieniać samochody na nowsze, a ciągłe zwiększanie produkcji do szczególnie ekologicznych działań nie należy (patrz: celowe postarzanie produktu). 

Jak podaje Portal Samorządowy, według badań przeprowadzonych przez serwis Autobaza.pl, 25% badanych Polaków chce SCT, a 40% jest przeciw.

Ilu warszawiaków zapytano o zdanie i czy reprezentatywna próba aby na pewno była reprezentatywna? To kolejny punkt, który budzi wątpliwości wśród mieszkanek i mieszkańców stolicy.  Wiele osób uważa również, że nieprzypadkowo decyzję tę ogłoszono właśnie dzisiaj, kiedy oczy obywatelek i obywateli skierowane są na Sejm.

Przeczytaj również: Napadli i uwięzili studenta. "Łup" przeznaczyli na używki

Nastoletni przestępcy wcześniej ukradli telefon studentowi, zmuszając go do wykupienia swojej własności. Następnie uwięzili go w mieszkaniu, gdzie go torturowali. Po zdobyciu dostępu do aplikacji bankowej za skradzione pieniądze kupili alkohol i narkotyki. Mężczyźnie udało się cudem uwolnić i uciec z mieszkania, powiadamiając po drodze patrol policji.


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz
Komentarze