Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
sobota, 27 lipca 2024 12:13

Petycja mieszkańców ws budowy metra na Białołękę

Od kilku dni na FB krąży petycja Mieszkańców Białołęki ws budowy metra na Białołękę Wschodnią i do północnej części metropolii warszawskiej.
Petycja mieszkańców ws budowy metra na Białołękę

Źródło: GW

W tym artykule przeczytasz między innymi o:

  • petycji mieszkańców
  • wniosku o budowę metra na Białołękę
  • Komitecie Społęcznym mieszkańców

Przedstawiamy Państwu treść petycji, jaka od kilku dni krąży w sieci. Autorem petycji jest Komitet Społeczny Białołęka Wschodnia.

"Jako mieszkańcy Białołęki oraz członkowie Komitetu Społecznego Białołęka Wschodnia Przeciw Studium apelujemy o zaplanowanie i wybudowanie trasy metra na Białołękę Wschodnią, łącznikiem z Zacisza, w śladzie Trasy Mostu Północnego (przez Grodzisk) oraz w śladzie Trasy Olszynki Grochowskiej (przez Kobiałkę), tak aby docelowo, w ramach uchwalonego w listopadzie 2023 r. „Planu Zrównoważonej Mobilności Metropolii Warszawy 2030” lub kolejnych planów metropolitalnych w zakresie zrównoważonej mobilności, metro mogło być doprowadzone na Białołękę Wschodnią i dalej, poza granice Warszawy, do metropolitalnych gmin: do Marek i do Nieporętu.  

Jesteśmy oczywiście otwarci na wszystkie merytoryczne rozmowy i spotkania w sprawie  docelowego przebiegu linii metra na Białołęce Wschodniej. Rezerwy Trasy Mostu Północnego oraz Trasy Olszynki Grochowskiej utrzymywane są od kilkudziesięciu lat, więc czas najwyższy na budowę metra jako ekologicznego, sprawnego i szybkiego środka transportu. Głębokie metro mogłoby pełnić jednocześnie rolę schronów, na wzór głębokiego metra w Kijowie.

Nasz Komitet Społeczny i ruch społeczny powstał w sprzeciwie do ustaleń i założeń Studium m.st. Warszawy, przedstawionego do wyłożenia 2 czerwca 2023 r. przez Prezydenta Rafała Trzaskowskiego dla obszaru Białołęki, w szczególności – dla obszaru Białołęki Wschodniej.

Nowe Studium nie przewidziało, mimo dynamicznego rozwoju naszej dzielnicy przez ostatnie 10 lat, budowy linii metra na Białołękę Wschodnią, mimo doprojektowania w Studium aż kilku nowych linii dla innych obszarów Warszawy. A Studium to przecież prognoza na kolejne co najmniej 20 lat! Kolejne 20 lat naszego życia na Białołęce bez metra?

Uważamy, że ruch społeczny, który powstał spontanicznie, ma szansę przypominać aktywnie przez kolejne lata naszym samorządowcom, że to Oni są dla Nas.

Samorząd to my mieszkańcy, samorząd bowiem tworzymy my, mieszkańcy tego terenu zgodnie z art. 1 ustawy o samorządzie gminnym. Bo to my, mieszkańcy Białołęki Wschodniej, co dzień „obsługujemy” Warszawę, „dostarczając” Warszawie pracowników z każdej branży i co dzień rano, nie mamy jak szybko i sprawnie dojechać do tzw. Warszawskiego CITY, czy do innych dzielnic Warszawy do pracy do „obsługi” Warszawy. Bo to my stoimy wciąż w godzinnych korkach!

Z Białołęki Wschodniej - dojazd autobusem do stacji metra Bródno trwa ok. 40 minut w godzinach szczytu, a z pętli ul. Olesin (Kobiałka) - dojazd autobusem trwa 54 minuty do stacji Metro Marymont. Codziennie stoimy też w korku na trasie Armii Krajowej (Trasa Toruńska). Jesteśmy trwale odcięci od Warszawy Trasą Armii Krajowej. Trasa S8 to inwestycja ogólnokrajowa, a my przez nią jesteśmy wykluczeni z komunikacji warszawskiej. Dlatego specjalne finansowanie rządowe (finansowanie pomocowe dla Warszawy) powinno nam zrekompensować te dolegliwości. Znosimy codziennie to, że transport krajowy na trasie S8 jest uprzywilejowany, w stosunku do transportu lokalnego naszym kosztem, kosztem utrudnienia nam mieszkańcom Białołęki Wschodniej przemieszczania się do Warszawy.  

Nasza Białołęka Wschodnia – do dziś dnia nie może się doczekać płynnego włączenia w komunikacyjny krwioobieg Warszawy. Białołęka Wschodnia - to jedyna zapomniana komunikacyjnie jednostka urbanistyczna Warszawy, którą od tzw. CITY oddziela  w sposób faktyczny i trwały trasa Armii Krajowej (Trasa Toruńska) ze swoimi korkami (dojazd m.in. do Śródmieścia mostem przez Wisłę) oraz niedrożną ul. Głębocką blokującą dojazd do Metro Kondratowicza. Nadto - do dnia dzisiejszego nie odblokowano Białołęce Wschodniej, wbrew doniesieniom prasowym, dojazdu do Śródmieścia! czy na Wolę! ulicą Św. Wincentego (przy Cmentarzu Bródnowskim) ponieważ w godzinach rannych wprowadzono zakaz wjazdu od 7.00-9.00 w obu kierunkach.

Tyle się mówi o sprawnej i szybkiej komunikacji publicznej, o zero emisyjności, o czystości środowiska, a nie działa się konsekwentnie w przybliżaniu nas do tego celu poprzez budowę szybkiego i wygodnego metra. My, Białołęka Wschodnia, wciąż jesteśmy trwale odcięci od tzw. WARSZAWA CITY na wszystkich kierunkach wyjazdowych z Białołęki Wschodniej. Dlatego metro jest niezbędne na Białołękę Wschodnią i nie można go nie zaplanować w nowej Strategii m.st. Warszawy, w nowych planach ogólnych, czy w Wieloletniej Prognozie Finansowej oraz w dokumentach rządowych oferujących wsparcie finansowe Warszawie, czy w dokumentach dotyczących obronności.

Już Kraków występuje do rządu o środki na budowę metra! My też zwracamy się do Pana Premiera o zapewnienie środków na budowę linii metra na warszawską Białołękę Wschodnią o charakterze nawet quasi-metropolitalnym (docelowo może być możliwość doprowadzenie metra do gminy Nieporęt oraz do gminy Marki czy do gminy Radzymin w śladzie dawnej Kolejki Mareckiej).

Zwracamy się także do Ministra właściwego w zakresie obronności, o sfinansowanie budowy metra na Białołękę Wschodnią jako budowli mającej być także głębokim schronem, na wzór metra w Kijowie, którym można jednocześnie dotrzeć do jednostek wojskowych w Zegrzu (przez gminę Nieporęt) i w Zielonce (przez gminę Marki), czy prowadzić ewakuację ludności cywilnej.

W 2013 i 2014 władze i radni dzielnicy Białołęka zaangażowały się w prace nad projektem doprowadzenia metra na Białołękę Wschodnią (Stacja Grodzisk, Stacja Derby) ze stacji Metro Zacisze. Przygotowano kilka przebiegów linii metra przez Białołękę Wschodnią. Zgromadzona została dokumentacja przemawiająca za opłacalnością takiego rozwiązania. Wciąż jest techniczna możliwość doprowadzenia metra ze Stacji Zacisze na Białołękę Wschodnią. Taki był bowiem pierwotny zamysł projektantów metra, że Białołęka Wschodnia docelowo ma być skomunikowana z metrem. Jesteśmy otwarci na nowe warianty".

Dla chętnych osób, które chciałyby poprzeć i podpisać wniosek wklejamy LINK do petycji.


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz
Komentarze