Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
wtorek, 8 lipca 2025 06:18
Reklama

Tramwajowa przyszłość Białołęki – są nowe informacje z nadzwyczajnej komisji

Kilka dni temu odbyła się nadzwyczajna komisja ds. rozwoju transportu szynowego. W spotkaniu wziął udział m.in. Konrad Niklewicz z zarządu Tramwajów Warszawskich. Przedstawiono aktualne plany i harmonogramy dotyczące trzech kluczowych inwestycji tramwajowych: na Zieloną Białołękę, wzdłuż Modlińskiej i wzdłuż Płochocińskiej.
  • Źródło: FB Filip Pelc
Tramwajowa przyszłość Białołęki – są nowe informacje z nadzwyczajnej komisji
Kilka dni temu odbyła się nadzwyczajna komisja ds. rozwoju transportu szynowego. W spotkaniu wziął udział m.in. Konrad Niklewicz z zarządu Tramwajów Warszawskich. Przedstawiono aktualne plany i harmonogramy dotyczące trzech kluczowych inwestycji tramwajowych: na Zieloną Białołękę, wzdłuż Modlińskiej i wzdłuż Płochocińskiej.

Źródło: www.ztm.waw.pl

W tym artykule przeczytasz między innymi o:

  • komisji ds. rozwoju transportu szynowego
  • tramwaju na Zieloną Białołękę

Tramwaj na Zieloną Białołękę – największe szanse i konkretny harmonogram

Najbardziej zaawansowane plany dotyczą tramwaju na Zieloną Białołękę. Projekt ma zostać sfinansowany z Krajowego Planu Odbudowy (KPO). Tramwaje Warszawskie mają otrzymać około 2,2 mld zł pożyczki, z czego około 800 mln zł zostanie przeznaczone właśnie na tę trasę.

Kluczowym warunkiem uzyskania środków jest zakończenie i rozliczenie inwestycji do końca 2030 roku. Obecnie rozważane są trzy warianty przebiegu trasy: bez trasy tramwajowo-autobusowej, z częściową trasą oraz z trasą na całej długości. Najbardziej prawdopodobny jest pierwszy wariant – bez współdzielenia trasy z autobusami – ponieważ jest najbardziej realistyczny pod kątem terminu realizacji.

Przetarg na budowę ma zostać ogłoszony w 2027 roku, a roboty budowlane mają ruszyć w 2028. Niestety, z powodu ograniczeń związanych z KPO, inwestycja nie obejmie przebudowy układu drogowego wokół trasy, co stało się przedmiotem długiej dyskusji podczas komisji.

Zaplanowano też budowę dwóch parkingów „Parkuj i Jedź” – naziemnego przy ul. Zaułek (ok. 150 miejsc) i piętrowego przy ul. Małej Brzozy (ok. 200 miejsc).

Tramwaj wzdłuż Modlińskiej – projekt przed realizacją, ale bez pieniędzy

Drugą omawianą inwestycją był tramwaj wzdłuż ulicy Modlińskiej. Tutaj plany są mniej zaawansowane, ale konsekwentnie rozwijane. Rozstrzygnięcie przetargu na wykonanie wstępnego projektu ma nastąpić w lipcu 2025 roku – jeśli nie pojawią się odwołania. W przeciwnym razie procedura może się wydłużyć do września.

Wstępny projekt i decyzja środowiskowa mają być gotowe do 2027 roku. Dokumentacja projektowa ma powstać w latach 2028–2030, a realizacja przewidziana jest na lata 2030–2033. Niestety, inwestycja nie ma jeszcze zapewnionego finansowania. Tramwaje Warszawskie będą zabiegać o wpisanie jej do umowy wieloletniej oraz o środki z budżetu krajowego lub unijnego, w zależności od dostępności funduszy w nowej perspektywie finansowej UE.

Tramwaj wzdłuż Płochocińskiej – najdłuższy horyzont czasowy

Najbardziej odległą inwestycją jest tramwaj wzdłuż ulicy Płochocińskiej. Do połowy 2026 roku ma zostać wybrany wariant przebiegu trasy, a w latach 2027–2030 zaplanowano prace projektowe i uzyskanie decyzji środowiskowej. Realizacja tej trasy przewidziana jest dopiero na lata 2033–2037.

Tak jak w przypadku trasy wzdłuż Modlińskiej, również tutaj nie ma jeszcze zapewnionego finansowania. Przyszłość tej inwestycji będzie uzależniona od dostępności funduszy krajowych i unijnych w kolejnych latach.

Choć Białołęka wciąż czeka na realną poprawę w zakresie transportu szynowego, pierwsze konkretne działania już się toczą. Tramwaj na Zieloną Białołękę ma największe szanse na realizację w najbliższych latach. Pozostałe inwestycje, choć ważne i planowane, będą wymagać czasu oraz dodatkowych źródeł finansowania. Mieszkańcy dzielnicy mogą mieć nadzieję, że obecne deklaracje zamienią się w realne tory – najlepiej jak najszybciej.

 


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Reklama
PRZECZYTAJ
Reklama
Reklama