W tym artykule przeczytasz między innymi o:
- rozbudowie linii kolejowej
- wątpliwościach mieszkańców
Mniej wycinek i bez wyburzeń? PKP uspokaja, ale pytań wciąż wiele
Planowana rozbudowa linii kolejowej przez Białołękę do czterech torów, a dalej w kierunku Nasielska, wciąż wywołuje emocje wśród mieszkańców. PKP PLK tłumaczy, że celem inwestycji jest oddzielenie ruchu aglomeracyjnego (SKM i Koleje Mazowieckie) od dalekobieżnego. Na odcinku Warszawa Wschodnia – Praga planowanych jest aż sześć torów, a przez Białołękę – cztery.
W odpowiedzi na interpelację radnego Filipa Pelca, spółka PKP PLK zapewniła, że:
- W Lasie Jabłonowskim ograniczono planowaną wycinkę z 30,8 ha do 17,2 ha, dzięki zmianie przebiegu linii w 2024 roku – w odpowiedzi na postulaty mieszkańców.
- Nie planuje się wyburzeń istniejących wiaduktów, ale ich przebudowę. Dotyczy to m.in. wiaduktów przy ul. Klasyków-Bohaterów, ul. Jeżowskiego oraz kolejowego przy ul. Płochocińskiej.
- Budowa ekranów akustycznych jest możliwa, ale decyzja będzie zależeć od wyników oceny oddziaływania na środowisko i uzyskania decyzji środowiskowej.
- Nie przewiduje się wywłaszczeń mieszkańców, choć w przypadku budowy postulowanego chodnika wzdłuż ul. Zawiślańskiej możliwe będzie częściowe przejęcie przyległego terenu.
Co z parkingiem i nową trasą?
Wciąż niejasna pozostaje sprawa parkingu „Parkuj i Jedź” przy stacji Warszawa Płudy. PKP PLK wskazuje, że jego budowa mogłaby być rekomendowana, ale decyzja i realizacja leżą po stronie miasta.
Jeśli chodzi o planowany korytarz nowej linii kolejowej (tzw. korytarz nr 4), jego trasa ma biec przez:
- Warszawę Pragę,
- Choszczówkę,
- Bukowiec,
- tunel pod Centrum Szkolenia Policji w Legionowie,
- i dalej przez mniejsze miejscowości aż do Kątnego.
Obecnie trwają analizy środowiskowe oraz ocena kosztów i korzyści. Wstępnie mówi się o 12 minutach skrócenia czasu przejazdu na tej trasie, jednak decyzja o realizacji lub rezygnacji z projektu ma zapaść dopiero na początku 2026 roku. Na razie inwestycja ma finansowanie wyłącznie na opracowanie studium wykonalności.
Napisz komentarz
Komentarze