Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
środa, 10 września 2025 03:34
Reklama

Czwarty tor na Białołęce. PKP odpowiada na obawy mieszkańców

PKP Polskie Linie Kolejowe odniosły się do wątpliwości mieszkańców Białołęki i okolic, dotyczących rozbudowy linii kolejowej o dodatkowy, czwarty tor.
Czwarty tor na Białołęce. PKP odpowiada na obawy mieszkańców
PKP Polskie Linie Kolejowe odniosły się do wątpliwości mieszkańców Białołęki i okolic, dotyczących rozbudowy linii kolejowej o dodatkowy, czwarty tor.

Źródło: wikipedia

W tym artykule przeczytasz między innymi o:

  • rozbudowie linii kolejowej
  • wątpliwościach mieszkańców

Mniej wycinek i bez wyburzeń? PKP uspokaja, ale pytań wciąż wiele

Planowana rozbudowa linii kolejowej przez Białołękę do czterech torów, a dalej w kierunku Nasielska, wciąż wywołuje emocje wśród mieszkańców. PKP PLK tłumaczy, że celem inwestycji jest oddzielenie ruchu aglomeracyjnego (SKM i Koleje Mazowieckie) od dalekobieżnego. Na odcinku Warszawa Wschodnia – Praga planowanych jest aż sześć torów, a przez Białołękę – cztery.

W odpowiedzi na interpelację radnego Filipa Pelca, spółka PKP PLK zapewniła, że:

  • W Lasie Jabłonowskim ograniczono planowaną wycinkę z 30,8 ha do 17,2 ha, dzięki zmianie przebiegu linii w 2024 roku – w odpowiedzi na postulaty mieszkańców.
  • Nie planuje się wyburzeń istniejących wiaduktów, ale ich przebudowę. Dotyczy to m.in. wiaduktów przy ul. Klasyków-Bohaterów, ul. Jeżowskiego oraz kolejowego przy ul. Płochocińskiej.
  • Budowa ekranów akustycznych jest możliwa, ale decyzja będzie zależeć od wyników oceny oddziaływania na środowisko i uzyskania decyzji środowiskowej.
  • Nie przewiduje się wywłaszczeń mieszkańców, choć w przypadku budowy postulowanego chodnika wzdłuż ul. Zawiślańskiej możliwe będzie częściowe przejęcie przyległego terenu.

Co z parkingiem i nową trasą?

Wciąż niejasna pozostaje sprawa parkingu „Parkuj i Jedź” przy stacji Warszawa Płudy. PKP PLK wskazuje, że jego budowa mogłaby być rekomendowana, ale decyzja i realizacja leżą po stronie miasta.

Jeśli chodzi o planowany korytarz nowej linii kolejowej (tzw. korytarz nr 4), jego trasa ma biec przez:

  • Warszawę Pragę,
  • Choszczówkę,
  • Bukowiec,
  • tunel pod Centrum Szkolenia Policji w Legionowie,
  • i dalej przez mniejsze miejscowości aż do Kątnego.

Obecnie trwają analizy środowiskowe oraz ocena kosztów i korzyści. Wstępnie mówi się o 12 minutach skrócenia czasu przejazdu na tej trasie, jednak decyzja o realizacji lub rezygnacji z projektu ma zapaść dopiero na początku 2026 roku. Na razie inwestycja ma finansowanie wyłącznie na opracowanie studium wykonalności.


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Reklama
Reklama
Reklama