Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
czwartek, 18 kwietnia 2024 10:01

Kiedy rozbudowa II linii metra?

Linia M2 będzie przedłużona na Żerań.
Kiedy rozbudowa II linii metra?

Źródło: www.muratorplus.pl

W tym artykule przeczytasz między innymi o:

  • planach budowy metra
  • przedłużeniu linii metro M2 do Żerania
  • propozycjach rozbudowy metra w Warszawie

Plany rozbudowy 2. linii metra w Warszawie miasto oznajmiło w 2023 r. Przedłużenie II linii metra warszawskiego ma pozwolić obsłużyć takie miejsca w stolicy jak Ursus, Żoliborz i Żerań. 

M2 Warszawa, czyli 2. linia metra funkcjonuje w stolicy od 2015 r. i jest stale rozbudowywana. W 2006 r. miasto zdecydowało, że linia M2 będzie mieć 21 stacji i połączy Bemowo (Karolin) oraz Targówek (Bródno). Aktualnie trwa budowa ostatniego odcinka na Bemowie (stacje Karolin, Chrzanów i Lazurowa oraz stacja techniczno-postojowa Karolin), która ma zakończyć się w 2026 r.

Na tym jednak nie koniec, gdyż 13 lutego 2023 r. władze stolicy ogłosiły plan rozbudowy sieci podziemnej kolejki do aż 5 linii metra w Warszawie. Częścią tych planów jest wydłużenie 2. linii metra na obu krańcach. Do 2050 r. nowe M2 ma sięgnąć z jednej strony aż do Ursusa (stacja kolejowa Ursus Niedźwiadek), a z drugiej strony przejść przez Żerań i osiedle Potok i połączyć się z 1. linią metra M1 przy stacji Marymont. Wydłużona linia M2 umożliwi przesiadkę na wszystkie inne linie metra (M1, M3, M4 i M5).

Co ważne, przy budowie M2 zapewniono techniczną możliwość przedłużenia linii. Zarówno stację Bródno, jak i budowany obecnie odcinek na Karolin zaprojektowano tak, żeby w przyszłości można było bez trudu wydłużyć tunele i poprowadzić je dalej.

Obecnie M2 łączy Bemowo z Bródnem i liczy 18 stacji. Do 2026 r. linia zostanie wydłużona od strony Bemowa o 3 dodatkowe stacje. Z kolei nowe plany zakładają, że w późniejszym terminie – do 2050 r. – II linia metra zyska kolejne 7 stacji: 3 od strony Bemowa oraz 4 od strony Bródna. Łącznie zatem M2 ma ostatecznie liczyć 28 stacji i łączyć Ursus z Żoliborzem.

Pełna lista stacji 2. linii metra po przedłużeniu ma wyglądać następująco:

  • Szamoty (stacja przesiadkowa na M5),
  • Ursus Północny (stacja przesiadkowa na kolej),
  • Karolin,
  • Chrzanów,
  • Lazurowa,
  • Bemowo,
  • Ulrychów (stacja przesiadkowa na kolej),
  • Księcia Janusza,
  • Młynów (stacja przesiadkowa na kolej),
  • Płocka,
  • Rondo Daszyńskiego (stacja przesiadkowa na M4),
  • Rondo ONZ,
  • Świętokrzyska (stacja przesiadkowa na M1),
  • Nowy Świat,
  • Centrum Nauki Kopernik,
  • Stadion Narodowy (stacja przesiadkowa na M3 oraz kolej),
  • Dworzec Wileński (stacja przesiadkowa na kolej),
  • Szwedzka (stacja przesiadkowa na kolej),
  • Targówek Mieszkaniowy,
  • Trocka,
  • Zacisze,
  • Kondratowicza,
  • Bródno,
  • Toruńska (stacja przesiadkowa na kolej),
  • Żerań FSO,
  • Potok,
  • Marymont (stacja przesiadkowa na M1 i M4).

Warto podkreślić, że plany wydłużenia M2 będą jeszcze dopracowywane – możliwe są nadal pewne korekty przebiegu linii oraz lokalizacji stacji. Należy także pamiętać, że nazwy planowanych stacji są robocze i mogą ulec zmianie.

Wydłużenie M2 pozwoli obsłużyć metrem gęsto zabudowane obszary Ursusa oraz osiedla Potok, a także coraz intensywniej zabudowywane blokami tereny Żerania. Nowe stacje powstaną m.in. w pobliżu dawnych zakładów FSO Warszawa, gdzie ma powstać ogromne osiedle F.S.O. PARK. Rozbudowana II linia metra zaoferuje także liczne możliwości przesiadki na kolej, a także do innych linii metra, tramwajów oraz autobusów.

Na chwilę obecną nieznany jest termin wydłużenia linii M2. Pewne jest jedynie to, że miasto planuje zrobić to do 2050 r. W swoich analizach eksperci firmy ILF Consulting Engineers Polska zalecają wydłużenie M2 w terminie do 2044 r., jednak miasto nie odniosło się jeszcze do tej sugestii. Na razie w miejskich komunikatach najwięcej mówi się o 3. linii metra w Warszawie, nad którą prace są najbardziej zaawansowane.


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz
Komentarze
Warszawiak od zawsze 17.02.2024 21:08
Dłuugo włodarze miasta musieli myśleć o tym jak drugą linię metra pociągnąć na Żoliborz, przecież jest tam niezbędna bo ta pierwsza tam chyba nie daje rady. Stacja Żeran gdzie jest zaledwie kilka bloków, a zielona Białołęka w Warszawie "nie istnieje" przecież, Białołęka to zaledwie Tarchomin i tam infrastruktura transportowa szybko się rozwija a reszta Białołęki to zaledwie kilka tysięcy budynków. Tu ludzie sami dadzą sobie radę z dojazdem do pracy. Ta część była zawsze zapomniana i nie ważne kto zarządza, każdy nie zauważa tej części aglomeracji warszawskiej

wawiak 05.02.2024 17:52
A na Zieloną Białołękę NADAL NIC !!!! :-(