Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
sobota, 27 lipca 2024 17:00

Metro na Białołękę, czyli oczekiwania kontra rzeczywistość

Kilka linii na mapie znów budzi ogromne emocje. Na branżowym forum Skyscrapercity pojawiła się opinia Miejskiej Komisji Urbanistyczno-Architektonicznej do nowego studium, określającego politykę zagospodarowania przestrzennego Warszawy. Nie jest to więc oficjalny dokument, jednak temat zgłębił Jarosław Osowski z Gazety Wyborczej, prezentując  roboczy przebieg… aż pięciu linii metra - tyle wariantów jest bowiem analizowanych. W tym metro na Białołękę.

Przez Wisłę, na Żerań i Tarchomin

Według przedstawionej koncepcji, na Białołękę miałaby dotrzeć czwarta linia metra. Jej przebieg został narysowany z Marymontu, dalej pod Wisłą, przez Żerań i na Tarchomin. Przystanek końcowy miałby zostać zlokalizowany w rejonie skrzyżowania Traktu Nadwiślańskiego i Światowida. Wcześniejszy przystanek jest z kolei wskazywany przy skrzyżowaniu Modlińskiej z Płochocińską.

Kreską po mapie - Metro na Białołękę

Nawet jeżeli metro w takim kształcie zostanie wpisane do studium - do czego na razie jest daleko - nie jest to równoznaczne z jego budową. Oczywiście, Białołęka jako jedna z największych dzielnic Warszawy - pod względem liczby mieszkańców i powierzchni - zdecydowanie powinna zyskać metro, jednak do tej pory na poziomie miasta nie zapadły żadne wiążące decyzje w sprawie obsługi transportem szynowym. Tyczy się to również linii tramwajowych, które w większości nadal pozostają w fazie przygotowań. 

Wskazane przebiegi metra - zarówno czwartej linii na Białołękę, jak i przedłużenia drugiej m.in. przez Żerań FSO - po prawej stronie Wisły zadziwiająco pokrywają się z obszarami, które miejskie Biuro Architektury i Planowania Przestrzennego określiło jako „rozwojowe”. Oznacza to uwolnienie pod zabudowę dziesiątek hektarów - masterplany zostały już opracowane dla terenów FSO na Pradze Północ i Starych Świdrów na Białołęce. Oby nie okazało się, że wpisanie do studium metra przez te rejony będzie dla BAiPP argumentem za jeszcze większym dogęszczeniem zabudowy. 

Co z tramwajami?

Zaprezentowana mapka zawiera także przebiegi linii tramwajowych, choć nie budzi on większego zaskoczenia. Trasa tramwaju na Zieloną Białołękę jest znana od dawna, podobnie linii wzdłuż Modlińskiej - ze wskazaniem na wariant przebiegu korytarzem Familjna - Myśliborska. Analizowane ma być również poprowadzenie odnogi tej linii do PKP Żerań, a także możliwość przedłużenia linii z Żerania Wschodniego przez Kanał Żerański i w okolice Marywilskiej.

Tempo realizacji inwestycji tramwajowych na Białołęce pozostawia wiele do życzenia, ale - w przeciwieństwie do metra - te prace przynajmniej trwają. Tramwaj na Zieloną Białołękę jest na etapie (przedłużającego się) uzyskiwania decyzji środowiskowej. Z kolei dla linii wzdłuż Modlińskiej jest opracowywane studium techniczno-ekonomiczne i w przyszłym roku powinien być złożony wniosek o decyzję środowiskową. Niezależnie od kierunków rozwoju komunikacji wskazanych w studium, te prace powinny zdecydowanie przyspieszyć.

fot. Metro Warszawskie


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz
Komentarze