Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
sobota, 14 grudnia 2024 04:30
Reklama

Jedyne takie miejsce na Białołęce. Idealna miejscówka na rower.

Dziś w ramach Naszego cotygodniowego cyklu "Perełki Białołęki" przedstawiamy Kładkę Żerańską. Otwarta kilka lat temu temu okazała się strzałem w dziesiątkę. Trasa na tyłach Elektrociepłowni Żerań wypełniła się ruchem rowerowym szybciej niż poszerzone ulice wypełniają się samochodami.
Kładka Żerańska

W tym artykule przeczytasz między innymi o:

  • Perełkach Białołęki
  • Kładce Żerańskiej
  • idealnej miejscówce na przejażdżkę rowerową 

 

Kładka powstała w 1993 roku jako pomost technologiczny w celu przeprowadzenia po nim rurociągu, który transportował popioły powstałe jako produkt uboczny w Elektrociepłowni Żerań na składowisko odpadów położone kilkaset metrów dalej, po drugiej stronie kanału. Eksploatacja rurociągu została zakończona w 2011 roku, a pod koniec 2014 roku PGNiG Termika, właściciel elektrociepłowni przekazał konstrukcję miastu za symboliczną złotówkę.

Przekształcenie kładki zostało wykonane kosztem 4,8 mln zł przez Warszawskie Przedsiębiorstwo Mostowe Mosty. Podczas modernizacji wyposażono ją w rampy dojazdowe, barierki oraz platformy widokowe na obu końcach, z których można obserwować panoramę lewobrzeżnej Warszawy; dostosowano ją także do osób o ograniczonej mobilności. Na obu brzegach wybudowane małe placyki z ławkami i stojakami na rowery.

Nazwa kładki została wybrana przez mieszkańców w plebiscycie internetowym, który odbył się od 17 do 25 października 2016 roku. Spośród nazw "w Zaroślach", "Prawobrzeżna", "Żerańska","Pajęcza", "z Nurtem" i "Łęgowa" pochodzących z warszawskiego banku nazw, mieszkańcy wybrali nazwę "Kładka Żerańska".

Kładka została oficjalnie otwarta 25 października 2016 roku o godzinie 18. Oficjalnie nazwę kładki nadano 17 listopada 2016 roku.

Nowa przeprawa, którą dawniej poprowadzony był rurociąg, przebiega wzdłuż Wisły nad kanałami prowadzącymi do śluzy żerańskiej. Dzięki temu rowerzyści mogą przemierzyć 18-kilometrową trasę od mostu Łazienkowskiego do granicy miasta. Na kładce, oprócz rowerów, dopuszczony jest również ruch pieszych.

Przeprawa ma 3 metry szerokości, a barierki mają 1,4 m wysokości. W ten sposób zadbano o bezpieczeństwo rowerzystów. Niższe barierki zostały zainstalowane na platformach widokowych, z których można obserwować panoramę lewobrzeżnej Warszawy. Przeprawa jest oświetlona światłem białym liniowym oświetlającym drogę, które samoczynnie przygasza się w nocy i wzbudzane w momencie pojawienia się użytkownika. Zainstalowana na kładce iluminacja została tak zaprogramowana, aby kolory odzwierciedlały pory roku (wiosną: błękit-róż-zielony, latem: zółty-róż-ciemny zielony, jesienią: niebieski-żółty-czerwony, zimą: błękit-zółty-fioletowy).

 


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Reklama
Reklama